dijous, de febrer 04, 2016

“The Revenant”: Espectacle en estat pur


Dotze candidatures als Òscars avalen “The Revenant” (El renacido), que s’estrena demà. El mexicà Alejandro González Iñárritu ho ha tornat a aconseguir. Un any després de triomfar amb “Birdman” (que va guanyar quatre estatuetes), està de nou a dalt de tot. Desconec si tornarà a emportar-se els premis a millor pel·lícula, director i fotografia, però les cases d’apostes li donen opcions.

Qui suposo que, finalment, s’endurà l’Oscar al millor actor principal és Leonardo DiCaprio, que està sensacional. La seva actuació, que podríem qualificar d’èpica, té una força il·limitada. Interpreta a un explorador, Hugh Glass, que forma part d’una expedició que recol·lecta pells. Això passa l’any 1823, en les profunditats de l’Amèrica més salvatge. En Hugh va acompanyat del seu fill. Es diu Hawk i el va tenir amb una dona índia. També opta a l’Oscar al millor actor, en aquest cas de repartiment, Tom Hardy, a qui no fa massa vam veure com a Mad Max. El seu personatge, en John Fitzgerald, és la ‘poma podrida’ del grup, i no explicaré per què.

“El renacido”, que dura dues hores i trenta-sis minuts, és espectacle en estat pur. Arrenca magistralment, amb una batalla entre els soferts exploradors i les tribus locals; i també acaba de manera esplèndida, amb una de les millors persecucions a peu que recordo. Enmig, una lluita amb un ós (que m’expliquin com van rodar-la, si us plau!) i moltes escenes, que guardaré en secret, amb en Hugh com a gran protagonista. Ha de sobreviure en un territori hostil, amb un fred que esquerda les pedres, i indis pertot arreu. És la història d’una venjança, amb una fotografia espectacular. La pel·lícula de González Inárritu també ha estat nominada als Òscars pel seu muntatge, disseny de producció, vestuari, maquillatge, so, i efectes visuals i sonors.

A banda de DiCaprio i Hardy, en el repartiment també destaca Domhnall Glesson, el cap de l’expedició d’exploradors. És un actor que està de moda. Darrerament, ha tingut paper en dues pel·lícules que també tenen presència en els Òscars: “Ex machina” i “Brooklyn”. També té un bon paper Will Poulter, a qui molts potser recordaran per la seva participació en la comèdia a “Somos los Miller” (2013). “The revenant” s’ha de veure al cinema. És d’aquells títols per gaudir-los, i de quina manera, del primer a l’últim minut.

"CAROL"

Demà també s’estrena “Carol”, basada en una novel·la de Patricia Highsmith. Sis candidatures als Òscar: guió adaptat, fotografia, banda sonora, vestuari, actriu principal i actriu de repartiment, per Cate Blanchett i Rooney Mara. Per a mi, la Rooney (Lisbeth Salander a la versió nord-americana de “Millennium”) està millor que la Cate, que ja té dues estatuetes, per “The aviator” (2005) i “Blue Jasmine” (2014).

Carol és una bonica història d’amor, a Nova York, als anys 50. Les seves protagonistes són la Carol Aird (Blanchett) i la Therese Belivet (Mara). L’Aird està casada –un claríssim matrimoni de conveniència- i té una filla. Anys errere, va mantenir una llarga relació amb una altra dona. Ara només són amigues. Té una bona posició econòmica. La Therese és molt més jove. Surt amb un noi, tot i que no se la veu massa apassionada, i treballa de dependenta en uns grans magatzems. El dia que l’Aird i la Therese es coneixen -quan entra a comprar una nina per la seva filla- alguna cosa canvia en les seves vides. La connexió és immediata.

La pel·lícula és una delícia; romàntica, intimista i molt i molt sensible. Explicar una història d’amor com aquesta amb tanta tendresa està a l’abast de ben pocs. La Therese s’enamora de la Carol, sense importar-li que sigui una dona o no. Mai hauria pensat que podria arribar a tenir una relació sentimental amb una persona del mateix sexe, però quan s’hi troba no fa escarafalls i gaudeix del moment. La Carol li aporta experiència i li obre punts de mira. Es converteix en la seva guia. Diria que, per la Carol, la noia comença sent un “divertimento” més, fins que la cosa es complica. Molt bona proposta.

Bona setmana a totes i a tots.

@Jordi_Sanuy

6 comentaris:

ricard ha dit...

Encara no he vist "Carol". Sí que he vist -avui- "El renacido". És un bon títol, però potser un pèl sobrevalorat, tot i que menys que la pretensiosa "Birdman". Els anys setanta, Richard C. Sarafian, un director de sèrie B, va explicar la mateixa història quasi igual de bé a "El hombre de una tierra salvaje". I no oblidem la magnífica "Las aventuras de Jeremiah Johnson", de Pollack, que retrata la mateixa època i el mateix escenari.

Salutacions.

TRoyaNa ha dit...

NO he vist "El renacido" i sí "Carol" que m´ha paregut un titol imprescindible,una conmovedora història de amor que és a més a més, un alegat de la llibertat individual en una societat com a poco opresora.
Cate Blanchett està soberbia i espere que li donen un altre oscar perquè a la meua opinió s´ho mereix.
Un abraç

Et deixe el link de l´entrada que li vaig dedicar a "Carol", per si tens curiositat:)
http://zinefilaz.blogspot.com.es/2016/01/carol.html

Jordicine ha dit...

Bons apunts, RICARD. Portser sí que està un pèl sobrevalorada. Abraçada.

Una molt bona pel·lícula, TROYANA. Ara mateix passo pel teu bloc.

rits ha dit...

Tan debó guanyi l'Oscar, en Leo!!

Jordicine ha dit...

Aviam, RITS...

Valeria Araujo ha dit...

Sóc una gran fan del Iñarritu. El vaig descubrir amb "Biutiful" (una genial interpretaciò del meu estimat Barden, per cert) i em vaig enganxar. Trobo genial com aborda els temes, el llenguatge fílmic és subtil, peró no deixa de ser impactant.