dissabte, d’agost 11, 2012

Això, 'Prometheus' només promet!


"Puc 'Prhometeus' que no tornaré a fer cap peli tan dolenta com aquesta. Ni més versions de 'Blade Runner'. Signat: Ridley Scott". Aquesta és una de les piulades que vaig fer després de veure 'Prometheus', el retorn a la ciència ficció del pare de 'Gladiator' (2000) i, com no, de la mítica 'Alien, el octavo pasajero' (1979). No em puc creure que Scott ja estigui treballant en 'Prometheus 2' (2015) i que amenaci amb una tercera part!

Aviam. Visualment, 'Prometheus' és perfecta, tot i que tampoc no ens ofereix res de nou. La semblança amb 'Alien' és brutal i els autohomenatges del director a la seva mítica pel·lícula, constants. Era necessari? El problema principal és que l'argument és buit i molt pretenciós. Això d'anar a descobrir l'origen de la humanitat a un planeta llunyà em sembla una mica ridícul, però vaja. I ja està. No hi ha més. Crec que Scott la data d'aquí a uns setanta anys, aproximadament.

Tampoc m'agraden la majoria de protagonistes, plans i carregats de tòpics. Per a mi punxen clarament Noomi Rapace i Logan Marshall-Green, que donen vida al matrimoni protagonista, els dos científics que lideren l'expedició. Ella és qui va fer de Lisbeth Salander a la trilogia 'Millennium'. Els dos únics que se salven són Michael Fassbender i potser la guapíssima Charlize Theron. Ell és el robot que està a càrrec de la nau. Fa un paper semblant al de Lluís Homar a 'Eva' (2011). Ella és la representant de l'home que financia l'estudi.

Hi ha escenes que freguen el ridícul, com la de la cesàrea o l'última, de la qual no diré res. El guió de Damon Lindelof i John Spaihts m'ha semblat del tot paranoic. Doncs això. 'Prometheus' és, sens dubte, la gran decepció cinematogràfica d'aquest estiu. Intenta aparentar, però no convenç. Es queda a mig camí. O al començament?

'EL MERCADER' (COIA VALLS)

No me'l va recomanar l'Ibrahim, el llibreter jueu que orientava a en Jaume Miravall, protagonista de 'El Mercader'. Però que jo hagi acabat llegint aquesta novel·la històrica de la Coia Valls (Reus, 1960) també té la seva part literària. Em va arribar, misteriosament, dins d'un sobre, sense franquejar, dedicat per autora. Gràcies! El subtítol del llibre és 'El despertar d'una nova Barcelona'. Està editat per Ediciones B i té 470 pàgines.

'El Mercader' està datat al segle XIV, en una Barcelona plena d'oportunitats, sempre que es treballi bé i es tinguin els contactes adequats. Ho sap perfectament el citat Jaume Miravall, que fa fortuna al costat de l'Elvira. Tenen tres fills, dels quals diré ben poques coses, per no esguerrar l'argument a les persones que vulguin llegir el llibre. Són l'Alèxia, en Narcís i l'Abelard. Aquest últim és tota una sorpresa per a l'Elvira. En Jaume li va portar una nit a casa, sense donar cap explicació, tot just acabat de néixer...

Tot i que és en un discret segon pla, encara que no voluntàriament, en aquesta novel·la també té molt pes la Blanca de Clarà, una aristòcrata que no es casa amb l'home que vol. En Jaume ja estava ocupat, per desgràcia seva. La Blanca, però sobretot l'Elvira i, en la part final del llibre l'Alexia, són personatges claus. Són les que fan pinya en els moments difícils, les que creuen cegament en un futur millor. En Jaume Miravall i fins i tot l'Abelard, més semblant al seu pare que en Narcís, potser no haurien fet res per si sols. El món és de les dones.

'El mercader' és una novel·la que està molt ben escrita. Una bona part passa a Barcelona, però també a València, Tortosa, Cefalú o Alexandria. El mapa s'eixampla a mida que van creixent els negocis dels Miravall. La Coia Valls ens parla de bonança econòmica, però alhora de misèria, de traïció i de mort, molta mort, sobretot per culpa de la pesta que va assolar la ciutat... tot i que no podem oblidar-nos dels assassinats i dels verins, molt comuns en l'època.

Salvant les distàncies, aquest llibre m'ha fet pensar en altres que he llegit els darrers anys. Quins? Doncs, per exemple, 'La Catedral del Mar', d'Ildefonso Falcones, ja que l'autora també fa menció de la construcció d'aquest monument. Igualment m'ha passat pel cap, per ser protagonitzat per un comerciant, 'Et donaré la Terra', de Chufo Llorens. El capítol en què parla dels raiers m'ha portat directament cap a 'L'última nit a Twister River', del nord-americà John Irving.

Pel que fa a les casualitats, he de dir que el mestre pintor d'en Narcís es diu Ferrer Bassa. El meu avi, que també era pintor de professió, es deia igual, Jaume Bassa Ribera. L'altre avi va viure molts anys al carrer de les Molas de Barcelona, que la Coia també fa sortir al llibre. M'ha fet molta ilusió. També m'ha sorprès que el meu tiet Miquel, amb qui aquest estiu he coincidit a Palamós, arribés a la platja amb el mateix llibre. Déu n'hi do!

"Tot té un preu i no sempre allò que anhelem ens és donat en el moment més oportú. Tal vegada caldria vigilar amb molt de zel l'origen i el destí dels nostres desigs, no fos cas, en acomplir-se, la por ens clavés al terra renunciant al vol..."

Twitter: @Jordi_Sanuy

Bona setmana a totes i a tots.

18 comentaris:

ricard ha dit...

A mi no em va semblar tan dolenta, "Prometheus". És veritat que el guió és una mica inconsistent i que no aporta grans novetats respecte de la nissaga "Alien", de la qual gairebé n'és un remake. Però, fet i fet, "Alien" també era un remake de "Terror en el espacio".

El cas és que em va fer gaudir al llarg de les seves dues hores de durada; el punt de partida sembla pretenciós, però acaba funcionant molt bé com a film de terror. I no estem d'acord en dues coses: l'escena de la cesària la trobo molt impactant, un pas més enllà en la tradició instaurada pel primer títol de monstres que surten de la panxa; i la interpretació de Noomi Rapace la vaig trobar extraordinària (i no discuteixo que el personatge sigui tòpic); ella i el robot que vol assemblar-se a Peter O'Toole són el millor de la pel·lícula.

De tota manera, també m'inquieta que en vulgui fer una continuació. I de "Blade Runner" també!

Una abraçada.

Sergi ha dit...

Avui són del meu interès les dues parts del post. Per una part, em desil·lusiones amb la pel·licula, suposo que ja tenia pinta de taquillera d'estiu i poca cosa més, però jo esperava una mica de substància, ja que en veure el tràiler em va atreure. Doncs res, seguiré sense anar al cinema, que pel que cal pagar, no em ve de gust sortir decebut.

Pel que fa al llibre, segon cop que es creua en el meu camí a la catosfera, i fins i tot l'he sospesat en alguna llibreria. En parles molt animadament, i amb referències a obres de força nom, així que m'estàs fent venir ganes de llegir-lo. L'altre cop no vaig fer el pas, però potser sí que ara toqui moure el cul cap a la llibreria. Una mica de novel·la històrica m'agrada, però a de ser ben documentada, eh? Em promets que aquesta compleix els requisits?

Elfreelang ha dit...

Qualsevol comparació amb Blade Runner sempre serà "odiosa" ...segones parts ....les poques segones i terceres parts d'una pel·licula...les del Padrino ( encar que potser perden una mica) jo et vinc a felicitar perquè el teu blog està nominat per blog cultura al c@ts! enhorabona!

maria ha dit...

Vaig veure el tràiler i no em va fer gens el pes. Em sembla que em costaria massa de veure.
La lectura me l'apunto.

El porquet ha dit...

N'he sentit tan mala premsa de la peli que se m'han tret les ganes de veure-la... la deixarem per si un dia la fan per la tele!

Josepe Machado ha dit...

Vaig veure ahir Prometheus i tampoc em va agradar gens.

Avis miniSPOILER!!!!

Com pot ser que el Logan Marshall-Green es contagii amb una sola gota del líquid aquest negre (lian-la parda)i que li transmeti sexualment a la seva dona la criatura que senzillament es fa la cesàrea aquesta ridicula i no li passa absolutament res més??

Fi del miniSPOILER!!!

Té uns forats de guió molt bèsties i dels personatges no em convenç gariebé cap.. un despropòsit.

Per cert, si a la peli surt un personatge molt iaio, per què no contracten a un actor molt iaio???? Només per a que surti el Guy Pearce?? És de vergonya aliena..

Una abraçada!!

Manderly ha dit...

Ay, ay, con lo poco que me atrae esta película y nos cuentas esto! Yo creo que de la técnica nadie duda pero se necesita algo más que eso a pesar de que su reparto atriga tanto.
Saludos.

TRoyaNa ha dit...

No crec que vaja a veure-la,la veritat.
I damunt,tu la poses com la poses...ja,ja
bsts

Marta M.Q. ha dit...

Jordi! com va l'estiu? Jo encara treballant, esperant les vacances... Ja m'han dit que Prometheus fa figa... Un petó i bon estiu!

Javier Simpson ha dit...

Hola, Jordicine. He leído tu crítica de Prometheus atentamente y comentas cosas que me echan para atrás. Algunas de ellas ya se las oído a algunos amigos. La verdad es que no sé qué hacer porque a mi el Scott que más me gusta es el de pelis de ciencia ficción y género fantástico, y Prometheus pertenece al género (Ya sabemos, Alien y Blade Runner).

De la novela histórica que se desarrolla en Barcelona decirte que me parece interesante. No soy mucho de novela histórica, salvo excepciones, como es obvio, pero que se desarrolle ahí, y la época, me ofrecen un encanto especial.

Un saludo y hasta la próxima, Jordicine. Excelente entrada.

Crític de cine ha dit...

Jo no crec que sigui tant dolenta, Jordi, però sí que penso que no es una bona preqüela d'Alien. Funciona com a film independent, però crec que hi ha incongruències bastant garrafals en l'argument que no es poden mencionar sense fer cap Spoiler. Llàstima que vulguin convertir-la en una trilogia. Error.

Mario Salazar ha dit...

No me pareció mala, tampoco la octava maravilla, pero si bien vuelve a las ideas de Alien hace algo independiente, lo mejor es Fassbender, Theron a pesar de que la adoro, por guapa, que monumento y que buena actriz me pareció un estereotipo, yo creo que Scott prometió mucho y era imposible de responder, sobre de donde venimos y que sentido tenemos, imposible, pero hubiera sido más audaz, además los supuestos ingenieros son casi cavernícolas, hubiéramos esperado algo más de ellos. Un abrazo.

alfonso ha dit...


· Regreso...
Seguiré curioseando tus posts. Ya sabes, siempre los encuentro muy aprovechables, en recomendaciones o información.

· un abrazo

CR. & .LMA
________________________________
·

miquel zueras ha dit...

A mi Ridley Scott no em tornarà a enredar. Ja em va aixecar la camisa amb el seu "Blade Runner Director´s Cut" que nomès afegia uns plans d´un unicorn corrent. No m´esperaba gaire de bo d´aquest Prometheus i a més odio les precueles.
"Haremos una secuela, luego una precuela y luego otra... por si cuela" (Muchachada Nui) Borgo.

Jordicine ha dit...

Com a pel·lícula d’entreteniment no està malament, RICARD. Amb això et dono la raó. Però m’esperava alguna cosa més! L’escena de la cesària està bé, però em va semblar poc creïble. I ella no em va agradar. El robot, sensacional, això sí. Una abraçada.

Pot ser que ‘Prometheus’ t’agradi, XEXU. No em facis massa cas! El llibre m’ha semblat molt bo. Si el llegeixes ja em diràs! Prometre? Bufff. Això són paraules majors. ;) Una abraçada.

Nominat??? No ho sabia. Carai, quina ilu! Merci per dir-m’ho, ELFREELANG. Amb les vacances no havia llegit els comentaris i se m’ha passat. Ara m’informo. Una abraçada.

Perfecte, MARIA. Una abraçada.

Això mateix, EL PORQUET. Fins aviat.

Doncs estem d’acord, BCNDays. En la valoració de la peli, en l’spoiler i en el tema de Guy Pearce! Una abraçada.

Compleamente de acuerdo, MANDERLY. Saludos.

Petons, TROYANA.

Bon estiu, MARTA M.Q. Estem en contacte. Un petó ;)

Hay que verla, JAVIER SIMPSON, sin duda. A mí la novela me ha gustado muchísimo. Te la recomiendo. Gracias por tus palabras. Un abrazo.

Jordicine ha dit...

Error greu, segons el meu punt de vista, ALBERT, però vaja. Una abraçada i fins aviat.

Fassbender lo mejor, es verdad, MARIO SALAZAR. A mí Theron me gustó. I sí, Scott se hace demasiadas preguntas y da pocas respuestas. Un abrazo.

Bienvenido de nuevo, ÑOCO LE BOLO. Un abrazo.

Molt bona aquesta frase de ‘Muchachada Nui’, BORGO. Estem d’acord en tot. Una abraçada.

jomateixa ha dit...

Acabo de llegir un llibre de Jo Nesbo i m'ha agradat força. Segur que Headhunters pot estar bé.
Brave caurà ja, les nenes ja fa dies que m'ho demanen, i no ens enganyem, a mi també m'agraden força aquestes.
Com sempre molt bones ressenyes.
una abraçada.

Jordicine ha dit...

Gràcies per les teves paraules, JOMATEIXA. Una abraçada i fins aviat.